SEO-ontwikkelingen waar je in 2023 rekening mee moet houden

SEO-ontwikkelingen | Online Marketing | Blog | Bright Online

Wil je weten wat de belangrijkste recente SEO-ontwikkelingen zijn waar je in 2023 rekening mee moet houden? In dit artikel nemen we je mee in de belangrijkste factoren waar je rekening mee moet houden om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google.

Van de Google Helpful Content Update tot de Core Web Vitals, we bespreken alles wat je moet weten om je website optimaal te laten presteren in de zoekmachines. Lees verder om te ontdekken hoe je deze SEO-ontwikkelingen kunt toepassen op je eigen website en om je concurrentie voor te blijven.

SEO ontwikkelingen in 2023 Google Updates EEAT Helpful Content

Google Helpful Content update

Een belangrijke SEO-ontwikkeling is de Google Helpful Content update. Deze update richt zich op de waarde van de content voor de bezoekers en de doelgroep van een website. Het is daarom belangrijk om originele en kwalitatieve content op je website te plaatsen die waarde toevoegt voor de bezoeker. Dit betekent dat content die specifiek gericht is op het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten minder ruimte zal krijgen. Zorg er dus voor dat je content gericht is op het informeren en helpen van je bezoekers, in plaats van alleen gericht op het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten.

Goede en relevante content voor hogere posities in Google

Een voorbeeld van goede en relevante content is een artikel over hoe je een lekkende kraan kunt repareren. Dit is nuttige informatie voor mensen die te maken hebben met een lekkende kraan en het voegt waarde toe voor de bezoeker. Een voorbeeld van niet-relevante content is een artikel met alleen een lijst van zoekwoorden zonder enige betekenis of waarde voor de bezoeker. Dit soort content zal dus minder ruimte krijgen in de zoekresultaten van Google.

Google EEAT update

Een andere belangrijke trend in 2023 is de Google EAT update, die onlangs is voorzien van een extra “E”. EAT staat voor Expertise, Authoriativeness en Trustworthiness (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). De Google EAT-update, ook wel bekend als de “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” update, is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van zoekresultaten. De update is ontworpen om zoekresultaten te leveren van websites die als betrouwbaar, deskundig en als ervaren worden beschouwd, in plaats van alleen resultaten te geven op basis van zoekwoorden.

Belangrijke SEO-ontwikkeling: een extra “E” voor experience

De extra “E” die is toegevoegd staat voor Experience (EEAT). Deze toevoeging suggereert dat de kwaliteit van de inhoud nu ook wordt beoordeeld op de ervaring van de gebruiker. Hoe doet Google dit? Door te bepalen in hoeverre de maker van de inhoud voldoende persoonlijke ervaring heeft met het onderwerp om betrouwbaar te zijn. Hierbij kunnen we refereren naar de Product Reviews update. Want wat komt jou betrouwbaarder over? Een productreview van iemand die het product daadwerkelijk heeft gebruikt of een review door iemand die het product niet eens heeft geprobeerd?

"Met content die zich richt op het informeren en helpen van bezoekers behaal je hogere resultaten in de zoekresultaten."

Product Review update

Een andere ontwikkeling om rekening mee te houden in 2023 is de product review update van Google. Deze update richt zich op de betrouwbaarheid en kwaliteit van productrecensies op een website. Zorg ervoor dat je alleen betrouwbare en kwalitatief goede productrecensies op je website plaatst om een positieve impact te hebben op je SEO. Dit betekent dat je bijvoorbeeld alleen recensies op je website plaatst van mensen die echt een product hebben gekocht en getest, in plaats van recensies van mensen die het product niet echt hebben gekocht of getest.

Betrouwbare en kwalitatief goede productreviews

Een voorbeeld van een betrouwbare en kwalitatief goede productrecensie is een recensie van iemand die het product echt heeft gekocht en getest, met een duidelijke en gedetailleerde beschrijving van de ervaringen met het product. Een voorbeeld van een onbetrouwbare en slechte productrecensie is een recensie van iemand die het product niet echt heeft gekocht of getest, of een recensie met alleen positieve punten zonder enige kritiek. Dit soort recensies zullen dus minder positief bijdragen aan je SEO.

Core Web Vitals

Tot slot is het ook belangrijk om rekening te houden met de Core Web Vitals van Google. Deze vitals richten zich op de gebruikerservaring op een website en omvatten aspecten zoals laadtijd, interactiviteit en stabiliteit van de layout. Zorg ervoor dat je website snel laadt, goed te gebruiken is en een stabiele layout heeft om een goede gebruikerservaring te bieden. Dit zal positief bijdragen aan je SEO.

Gebruiksvriendelijk, een snelle laadtijd en een stabiele layout zijn goed voor jouw website SEO

Een voorbeeld van een website met goede Core Web Vitals is een website die snel laadt, met een gebruiksvriendelijke interface en een stabiele layout. Dit zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op de website en dat ze snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Een voorbeeld van een website met slechte Core Web Vitals is een website die traag laadt, met een onoverzichtelijke interface en een onstabiele layout. Dit kan leiden tot een slechte gebruikerservaring en dus een lagere positie in de zoekresultaten van Google. 

Gelukkig zorgen wij er bij Bright Online altijd voor dat jouw (nieuwe) website helemaal SEO geoptimaliseerd is!

Wij houden de laatste SEO-ontwikkelingen nauw in de gaten, jij ook?

Naast de bovengenoemde SEO-ontwikkelingen: de Google Helpful Content update, de Google EAT update, de product review update en de Core Web Vitals, zijn er nog meer SEO-trends in 2023. Zorg ervoor dat je rekening houdt met deze SEO-ontwikkelingen en de nieuwste trends om een hoge positie in de zoekresultaten van Google te behalen en om een goede gebruikerservaring te bieden. Wil jij toch liever jouw SEO uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op zodat we samen alle mogelijkheden kunnen bespreken.