Wat zijn backlinks en waarom zijn ze belangrijk voor jouw website?

Internet Marketing | SEO | Backlinks | Linkbuilding | Bright Online

Backlinks, linkbuilding, linkprofiel, Domain Authority, Trust Flow, deeplinks, linkruil.. Wanneer jij je bezighoudt met zoekmachine optimalisatie – ook wel SEO – dan heb je hoogstwaarschijnlijk deze termen al eerder voorbij zien komen.

Maar wat hebben deze woorden met elkaar te maken? En welke relatie hebben ze met backlinks? Wij leggen het jou haarfijn uit in dit blog. Lees snel verder en ontdek onder andere hoe jij de beste backlinks voor jouw website krijgt en waarom het van belang is!

Wat is een backlink?

Simpel gezegd: een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Het aantal kwalitatieve en relevante verwijzende backlinks bepalen uiteindelijk de waarde van de pagina. Je kunt het zien als ‘stemmen’ voor jouw website. Zo zien zoekmachines het ook.  

De term backlinks wordt gebruikt binnen linkbuilding. In het kort is linkbuilding het gehele proces waarbij het linkprofiel rondom een website wordt vergroot; ook wel off-page SEO genoemd. Binnen zoekmachine optimalisatie kunnen we drie onderdelen onderscheiden: off-page SEO, on-page SEO en technische SEO. Heb jij hulp nodig bij jouw SEO? Bright Online helpt je!

Het verkrijgen van backlinks wordt ook wel externe linkbuilding genoemd. Met externe linkbuilding zorg je ervoor dat je links verkrijgt op externe (relevante) websites, die verwijzen naar jouw website. Interne linkbuilding daarentegen is het aanbrengen van links op je eigen website/pagina’s, waarbij je door kunt klikken naar andere pagina’s op jouw website.  

Waarom zijn backlinks zo belangrijk voor SEO?

Backlinks zijn belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO) omdat ze uiteindelijk voor 50% jouw positie in Google bepalen. Hoe werkt dit precies? De waarde en autoriteit van het domein waar de link vandaan komt en de raakvlakken met jouw website met het onderwerp geven een bepaalde waarde, die vertegenwoordigd wordt door een backlink.  

Je kunt een krachtig linkprofiel opbouwen door de voorgaande genoemde twee waarden goed te gebruiken. Google analyseert en beoordeelt jouw linkprofiel en geeft jouw website een bepaalde positie in de zoekresultaten. De beoordeling van jouw backlinks door Google is op basis van de relevantie en kwaliteit van de links. Kortom: hoe hoger de waarde van je pagina hoe hoger je in de zoekresultaten komt, met als resultaat meer organisch verkeer. 

“Backlinks bepalen voor zo’n 50% jouw posities in Google.”

Verschillende soorten backlinks

Binnen de wereld van backlinks is zijn er verschillende typen te onderscheiden, namelijk:  

Externe backlinks vs. interne links 

Zoals eerder gezegd zien zoekmachines backlinks als stemmen naar jouw website, omdat een ander domein verwijst naar jouw website. Bij interne links is dit niet het geval. Zijn deze dan onbelangrijk voor SEO? Nee. Een interne link zijn links binnen jouw eigen domein, die context en waarde mee naar andere pagina’s binnen jouw website. 

In-content backlinks 

Dit zijn links die in de hoofdcontent van een pagina staan, niet in een menu of een footer. Dit type backlinks wil jij het liefste hebben. De links staan in de lopende tekst, waardoor zoekmachines deze als zeer relevant zien. Een voorbeeld van in-content backlinks zijn links die in een geschreven blog of artikel zijn verwerkt. Hierbij is de anchortekst erg belangrijk. 

Startpagina- en partnerlinks 

Je kent vast wel startpagina’s, met als meestbekende: startpagina.nl. Deze website bestaan enkel en alleen uit links naar andere websites. Op dit moment zijn er heel veel clone startpagina’s met doel om te linkbuilden. Partnerpagina’s hebben een vergelijkbare functie, alleen gaat het hier om een pagina binnen een website waar links op staan. Ookal werkten jaren geleden startpagina- en partnerlinks beter dan vandaag de dag, toch zijn ze een toevoeging voor een gevarieerd linkprofiel.

“Best scorende websites in Google hebben een verdeling van 30/70, waarbij het grootste deel bestaat uit deeplinks.”

Hoe krijg je backlinks?

  • Startpagina- en partnerlinks: Neem contact op met startpagina’s en vraag de beheerder om een link naar jouw website te plaatsen. Vraag daarnaast partners om een link naar je website. Dit is een eenvoudige manier om een linkje naar jouw website te verkrijgen. Als tegenprestatie zou je voor hen hetzelfde kunnen doen, zo wordt je linkpartners.
    Wanneer twee organisaties met elkaar afspreken om naar elkaar te linken noemen we dit een linkruil. Google herkent het dit en snapt dat de backlinks onderdeel zijn van een linkruil. Hiervoor word je niet gestraft en de links zijn nog steeds waardevol. Echter is een unieke backlink vanuit een andere website, zonder dat je terug gaat linken, waardevoller.
  • Aanmelden bij online bedrijvengidsen: (Gratis) aanmelden bij online bedrijvengidsen zoals: Yelp, Nederlandinbedrijf, Openingstijden.nl, allebedrijvenin en Mercuriusgids. Ook Bing Places is een goede optie.
  • In-content backlinks door blogs of artikelen te (her)schrijven voor andere websites: Schrijf gastblogs voor externe websites. Deel jouw expertise door op externe platformen en websites te gaan bloggen, in ruil voor backlinks. Klinkt dit als teveel werk? Herschrijf dan jouw eigen blogs (maar pas op voor duplicate content).
  • Backlinks kopen: Naast bovenstaande mogelijkheden kun je er ook voor kiezen om links te kopen. Het is belangrijk om te weten met wie je in zee gaat. Daarnaast is niet elke backlink hetzelfde en zijn er veel aspecten waar je rekening mee moet houden. Let erop dat linkbuilding en SEO tijd kost. Zoals wij het zeggen: SEO is van de lange adem. Partijen die beweren jouw website binnen enkele dagen bovenaan in de zoekmachines te kunnen krijgen, zijn vaak niet te vertrouwen.

Is backlinks kopen wel veilig? Eerlijk gezegd is Google natuurlijk geen fan van gekochte backlinks, omdat de links eigenlijk relevantie moeten aantonen. In de praktijk blijkt echter dat er veel backlinks worden gekocht en het ook goed is voor SEO. De kwaliteit van de backlinks is echter nog steeds van erg groot belang, je moet dus weten wat je doet. Veel bedrijven schakelen dan ook een transparant bureau in voor linkbuilding, zoals Bright Online!

Wat zijn backlinks

Hier moet je op letten bij het kiezen van backlinks

Zoals je hebt kunnen lezen is het bij het verzamelen van backlinks belangrijk dat deze van kwaliteit zijn. Maar wat maakt een backlink nu van goede kwaliteit? Ahrefs – één van de meest bekende SEO tools voor linkbuilding – onderscheidt 6 aspecten.

1. Autoriteit

Om de SEO waarde van een link te bepalen, kijken zoekmachines naar de autoriteit van de website waar de backlink is geplaatst. Ter illustratie: heb jij liever een backlink op de nieuwe website van een familielid of een link van Nu.nl? Hoogstwaarschijnlijk kies je voor Nu.nl. Waarom? Zoekmachines zien die website als autoritair en waardevol.

Er zijn verschillende waardes om de autoriteit van een website te bepalen:

  • Domain Authority (DA): score van 1 tot 100 door Moz. Hoe hoger, hoe beter.
  • Page Authority (PA): score van 1 tot 100 (door Moz), waarbij je het liefste een zo hoog mogelijke score wilt.
  • Trust Flow (TF): een score ontwikkeld door Majestic, die staat voor de kwaliteit van links.
  • Citation Flow (CF): tevens ontwikkeld door Majestic. Deze score geeft de hoeveelheid links weer die naar een bepaalde website verwijzen. Idealiter wil je dat een website een hogere Trust Flow dan Citation Flow heeft, omdat deze van goede kwaliteit zijn.
  • Domain Rating (DR): geeft de linkpopulariteit van een website weer – in vergelijking met andere websites ter wereld – op een schaal van 0 tot 100.
  • URL Rating (UR): deze waarde toont de sterkte van het backlinkprofiel van een specifieke pagina op een schaal van 0 tot 100. 
2. Relevantie

Probeer backlinks te verkrijgen op websites die passen bij het onderwerp van jouw website. Voorbeeld: een hypotheekverstrekker heeft vrij weinig aan een backlink op een website over damesmode.

3. Ankerteksten

Een ankertekst of anchortekst is de tekst – dus de het woord of een woordencombinatie – waar de link ‘op staat’. In de laatste alinea van dit blog zie je bijvoorbeeld dat de woorden “website laten maken” klikbaar zijn. De zichtbare tekst van de link is de ankertekst. Deze geeft de zoekmachines context mee over waar de pagina achter de link over gaat.

“Het verliezen van een aantal waardevolle links kan je een goede positie kosten.”

4. Follow of no-follow

Misschien heb je al wel eens gehoord of iets gelezen over follow en no-follow links. Het verschil? Met een follow link geef je zoekmachines een seintje dat je ze waarde mogen hechten aan de link. Wil je liever dat de zoekmachines geen waarde hechten aan een link? Dan kies je voor een no-follow link. Dit doe je eenvoudig door rel=nofollow in de linkcode te zetten. Ter illustratie:

  • Follow: <a href=”https://www.brightonline.nl/”>Bright Online</a>
  • No-follow: <a href=”https://www.brightonline.nl/” rel=”nofollow”>Bright Online</a>

Er zijn verschillende link attributen die je kunt gebruiken:

  • rel=”nofollow”: voor no-follow links.
  • rel=”UGC”: om User Generated Content aan te geven, zoals reacties of forumberichten.
  • rel=”sponsored”: om aan te geven dat de link een onderdeel is van een advertentie, sponsorschap of wanneer de link gekocht is.
5. Plaatsing

De plaatsing van de link op de pagina is een belangrijk aspect, omdat dit een van de weinige factoren is die de CTR (click-throug-rate) van de ene naar de andere pagina kan verhogen. In theorie heeft een link op een prominente plek in de content dan ook meer waarde dan een ‘verstopte’ link (bijvoorbeeld in de Footer).

6. Bestemming

Tot slot heeft ook de bestemming waar de backlink naartoe wijst veel invloed op de waarde van de link. In principe zijn er 3 typen te onderscheiden, namelijk (a) de homepage, (b) linkwaardige content en (c) landingspagina’s. Veel backlinks gaan naar de homepage van websites, dat is logisch. 

 

Tip: Heb je ook al eens gehoord van deeplinks? Dit zijn backlinks die verwijzen naar een andere pagina van jouw website, dan jouw homepagina. Over het algemeen wordt er vaak gelinkt naar de homepagina van websites. Maar deeplinks moet je zeker niet achterwege laten! Want voor een goede ranking van jouw website is een juiste verdeling tussen deeplinks en links naar de homepage van groot belang.

Concrete getallen zijn er niet, maar over het algemeen is een verdeling van 30/70 het beste, waarbij het grootste gedeelte bestaat uit deeplinks. Extra waardevol is de verspreiding van de deeplinks over meerdere subpagina’s. In het kort: besteedt +/- 30% van jouw backlinks aan het linken naar jouw homepage. En 70% aan verschillende subpagina’s, in plaats van één subpagina.

Hulp nodig bij jouw website SEO of linkbuilding?

Natuurlijk kun je bij ons jouw website laten maken.. Maar dat is niet alles! Ook helpen wij jou bij SEO, SEA, linkbuilding, e-mailmarketing en sociale media marketing. Handig toch? Naast webdevelopment kun je bij ons ook terecht voor online marketing en strategie & concept. Neem voor meer informatie contact met ons op. Hulp nodig met het verzamelen van backlinks?