SEA tips van onze Online Marketeer

Internet Marketing | Bright Online

Google Ads: vanaf 30 juni geen tekstadvertenties meer, wat nu?

Help(!), vanaf 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties te bewerken en te maken in Google Ads. Dit betekent dat je alleen nog responsieve advertenties in kunt zetten. Wat betekent dit voor adverteerders? En hoe kun jij je hierop voorbereiden? Ik leg het je uit in deze blog én geef je een aantal handige tips. Lees snel verder.

Wat zijn uitgebreide tekstadvertenties?

Uitgebreide tekstadvertenties – ook wel ETA’s genoemd – zijn Ads waarbij je gebruik kunt maken van 3 koppen en 2 beschrijvingen. Zowel de volgorde van de koppen als de beschrijving worden exact op die manier getoond in de zoekresultaten in Google. Wil je de volgorde veranderen? Dan moet je dit handmatig doen.

ETA’s hebben als voordeel dat je verschillende varianten aan kunt maken en zo eenvoudig kunt testen welke advertenties het beste presteren. Een nadeel van deze advertenties is dat je de verschillende koppen en beschrijvingen niet individueel kunt testen. Misschien zorgt één van de beschrijvingen er wel voor dat gebruikers afhaken. Zo mis je vele potentiële klanten. Het experimenteren met stukjes tekst is dus minder eenvoudig met deze type advertenties, in tegenstelling tot responsieve advertenties.

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Bij RSA’s – oftewel responsieve zoekadvertenties – is het mogelijk om 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen toe te voegen. Google test vervolgens zelf welke combinaties van koppen en beschrijvingen het meest relevant zijn. Bij deze advertenties bepaalt dus Google zelf de volgorde.

Werkt een bepaalde kop of beschrijving niet? Dan kun je deze eenvoudig aanpassen. Een ander groot voordeel van RSA’s is dat Google de teksten herkent die voor de meeste conversies zorgen. Uit onderzoek is ook gebleken dat adverteerders die overstappen van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve zoekadvertenties een stijging zien in het aantal conversies van gemiddeld 7%.

"Verwijder niet zomaar je huidige uitgebreide tekstadvertenties."

Uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen: wat betekent dit voor jou?

Vanaf 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk voor adverteerders om bestaande uitgebreide tekstadvertenties aan te passen of om nieuwe aan te maken. Veel marketeers hebben als punt van kritiek dat je veel controle uit handen geeft. Het eerste advies – 2 uitgebreide tekstadvertenties en 1 responsieve zoekadvertentie per advertentiegroep – komt te vervallen. Google heeft nu als advies om 1 RSA per advertentiegroep toe te voegen.

Hoe kun je je het beste voorbereiden?

Zoals eerder gezegd verdwijnen uitgebreide tekstadvertenties niet per direct, maar uiteindelijk zal Google de stap maken om de advertenties te verwijderen. Daarom raad ik aan om huidige uitgebreide tekstadvertenties waar nodig te optimaliseren en te analyseren en te zorgen dat elke advertentiegroep ten minste 1 responsieve advertentie bevat. Verwijder ook niet zomaar je huidige uitgebreide tekstadvertenties. Vooral als ze goed presteren, leveren ze waardevolle informatie en resultaten. Goed presterende ETA’s kun je gebruiken als input voor jouw responsieve zoekadvertenties.

9 tips bij het maken van RSA’s

De verwachting is dat Google binnenkort met een update zal komen, zodat adverteerders meer inzicht krijgen in responsieve advertenties. Vanaf dan zullen we de uitgebreide tekstadvertenties niet meer nodig hebben. Graag deel ik met jullie nog een tiental tips bij het maken van responsieve advertenties:

Tip 1
Voeg de belangrijkste zoekwoorden toe in de koppen én beschrijvingen; de interface laat jou eenvoudig zien welke zoekwoorden nog ontbreken.
Tip 2
Koppen die op elkaar lijken vastpinnen; je kunt minimaal drie koppen op dezelfde positie vastzetten.
Tip 3
Voeg een kop toe met keyword insertion voor meer relevantie.
Tip 4
Vergeet niet om het merk of de bedrijfsnaam terug te laten komen in de advertenties.
Tip 5
Een duidelijke CTA is erg belangrijk. Vermijd call-to-actions met bijvoorbeeld het woord ‘hier’.
Tip 6
Kies de juiste landingspagina.
Tip 7
Voeg alle relevante extenties toe.
Tip 8
Door bij elke advertentie een vaste kop – bijvoorbeeld kop 15 – te gebruiken voor eventuele acties/promoties, kun je deze eenvoudig aanpassen voor je gehele account.
Tip 9
Test je koppen en beschrijvingen in uitgebreide tekstadvertenties en gebruik deze informatie voor jouw responsieve zoekadvertenties.
Previous slide
Next slide

Heb jij jouw Google Ads responsieve advertenties al in orde voor 30 juni?

Ben jij helemaal klaar voor de grote update van 30 juni? Of kun jij nog wel een handje helpen om het maximale uit jouw Google Ads advertenties te halen? Bright Online is een Internet Marketing Bureau die jou op het gebied van webdevelopment, internet marketing en strategie&concept kan gebruiken. Neem voor meer informatie contact met ons op en wie weet geniet jij straks van online succes met jouw responsieve zoekadvertenties.