Klikfraude blokkeren: het geheime wapen voor jouw Google Ads?

Klikfraude | SEA | Google Ads | Sociale Media Marketing | Blog | Bright Online

Veel SEA adverteerders zien dit over het hoofd in hun zoektocht naar meer conversies: “ongeldig verkeer”, dat ook wel nepverkeer, klikfraude of advertentiefraude wordt genoemd. En laat dat nu net een gemiste kans zijn! 

Wat is klikfraude?

Klikfraude is een techniek waarbij bewust op betaalde advertenties, zoals Google Ads, wordt geklikt om de kosten voor de adverteerder te vergroten. Bij Google Ads betaal je namelijk alleen per klik, niet per vertoning of weergave. Wanneer er expres vaak op jouw advertentie wordt geklikt – bijvoorbeeld door concurrenten – stijgen jouw kosten. Hierdoor wordt jouw budget verspeeld, waardoor jouw advertentie minder vaak getoond wordt aan jouw potentiële klanten / doelgroep. 

Ter aanvulling: klikfraude komt ook voor bij Facebook- en Instagramadvertenties. In dit blog ligt mijn focus meer op Google Ads – omdat hier in mijn ogen meer budget aan wordt besteed – echter is de ‘oplossing’ hetzelfde. 

klikfraude blokkeren google ads sea facebook

Grote SEA-uitdaging

Ondanks dat zoekmachine advertenties op dit moment één van de belangrijkste elementen zijn binnen digitale marketing, heeft het imago van SEA toch een flinke deuk opgelopen de afgelopen jaren. Marketeers hebben namelijk de CPC (cost-per-click) zien stijgen, de concurrentie zien toenemen én ondervonden dat er onnodig budget wordt verspeeld door frauduleus verkeer dat geen resultaten oplevert. AKA: klikfraude.   

Klikfraude dus. Een relatief nieuwe uitdaging voor online marketeers. Voordat ik hier verder op inga, laten we eerst even kijken naar een aantal statistieken. 

Naar schatting zijn zo’n 14 tot 25(!) procent van de klikken op zoekmachine advertenties frauduleus. Echter beweert Google zelf dat deze cijfers sterk overdreven zijn. Daarentegen geeft Google de ‘ware’ cijfers niet prijs. Frappant. 

Laten we het daarom eens lager aanhouden. Wanneer al 14% van de klikken op jouw Google Ads frauduleus zijn en niets opleveren, heeft dit wel serieuze invloed op de kosten en de resultaten van jouw SEA ‘efforts’. Super jammer! Deze klikfraude bestaat o.a. uit bots, webcrawlers en andere geautomatiseerde scripts. In principe vooral niet-menselijke fraude. Het beeld dat je hebt dat jouw concurrenten de hele dag op Google zitten of personeel in dienst hebben die constant op jouw advertenties klikken, is niet helemaal waar. Natuurlijk zullen er altijd concurrenten of merkenhaters zijn die bewust op jouw advertenties klikken om de kosten op te jagen.  

"Naar schatting zijn zo’n 14 tot 25(!) procent van de klikken op zoekmachine advertenties frauduleus."

De strijd tegen klikfraude

Google wil toch wel een einde maken aan al het nepverkeer? Dit is een lastige vraag. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Aan de ene kant: ja. Want Google en Facebook willen adverteerders beschermen voor klikfraude, omdat het anders minder aantrekkelijk wordt om te adverteren op hun platformen. En laat die advertentie-inkomsten nou net zorgen voor de grootste omzet voor deze grootverdieners.

Dan kom ik ook direct bij de andere kant, de“nee” terecht. Want valse klikken zorgen nog steeds voor een bron van inkomsten voor de advertentieplatforms. Dit is natuurlijk wel de meer cynische mening. 

Bescherm jouw advertentie-uitgaven door het blokkeren van klikfraude

De meest effectieve manier om bots, geautomatiseerde klikken, klikken van concurrenten en merkenhaters te blokkeren, is via oplossingen van derden. Het geheime wapen? Software om klikfraude te voorkomen. 

Bedrijven merken dat door klikfraude te blokkeren dat hun advertentiebudget minder snel uitgeput wordt. Via speciale software wordt nepverkeer in realtime geblokkeerd. Daarnaast worden verdachte activiteiten gemarkeerd. Dit zorgt er onder andere voor dat IP-adressen automatisch worden uitgesloten. Advertenties worden daardoor niet meer getoond aan die desbetreffende IP-adressen, waardoor er niet meer op geklikt kan worden. Je versplit op die manier geen budget aan nepverkeer en slechte intenties. Klinkt goed toch? 

Vergeet niet om contact met ons op te nemen zodat jij je op korte termijn ook kunt weren tegen klikfraude.